maandag 7 maart 2016

Deel 1: PvdA gedeputeerde van Merrienboer Provinciale Staten Noord Brabant. Vastgoed Picuskade. Eindhoven: de vergeten Ecologische Verbinding Zone.


Provincie Noord Brabant
T.a.v. de leden van de Provinciale Staten
Postbus 90151
5200 MC ’s-Hertogenbosch


Eindhoven, 31 januari 2016


Geachte leden van de Provinciale Staten van Noord Brabant,


Via dit schrijven doen wij een beroep op u, betreffende een kwestie, waarbij een Gedeputeerde, te weten de heer E. van Merrienboer betrokken is.

Derhalve verzoeken wij u of u de heer van Merrienboer, tijdelijk, voor een deel van zijn verantwoordelijkheid, uit zijn bevoegdheid kunt ontheffen.

Deze ontheffing zou moeten plaatsvinden op het ecologie/ruimtedossier Eindhovens Kanaal, Ecologische Verbinding Zone (EVZ) in relatie tot een nieuwbouwdossier, van de coöperatie Wooninc, in Eindhoven, op en aan een primaire waterkering gelegen.

Deze Ecologische Verbinding Zone met 50 meter zoekgebied moet nader gedefinieerd - en nog worden vastgesteld. Dit proces moet in de eerste helft van februari 2016 plaatsvinden.

Zoals u waarschijnlijk bekend is heeft de Raad van State een uitspraak (201505045/1/R6) gedaan op een aantal door ons ingebrachte punten in dit dossier. Niet over alle zaken is door de Raad van State geoordeeld hetgeen betekent dat het daarvan resterende op een ander moment ter sprake zal komen.

Het meervoudig lastige en vervelende van dit lange en complexe dossier is gelegen in het feit dat er fouten of erger zijn gemaakt. Wij melden de volgende voorbeelden. 

  1. In 2004 is het NRE terrein onrechtmatig (waar dit nieuwbouwdossier onderdeel van is) qua bodem schoon verklaard middels een officiële akte. Hierdoor kon er een vastgoedtransactie plaatsvinden van meer dan 15 miljoen Euro. Het gevolg was dat aan de aandeelhouders - Gemeente Eindhoven o.a. - een zeer grote NRE bonus is uitgereikt. Dit NRE terrein is één van de grootste niet gesaneerde gasfabrieksterreinen van Nederland. Het betreft één van de zes in Nederland met een oude chemische fabriek. In de jaren '90 werd dit door de Stichting Sanering Gasfabrieksterreinen reeds benoemd tot een 10 miljoen gulden plus project qua bodemsanering.
  2. Het NRE terrein is nog steeds niet gesaneerd. Wel is verstrekt een zg. ISV budget ter waarde van 2,33 miljoen Euro. Dit budget werd uitgekeerd en niet aan deze sanering besteed.
  3. In een bodemmilieurapport uit 2005 wordt de stroomsnelheid van het grondwater naar beneden toe aangepast. Het terrein krijgt hierdoor geen classificatie “urgent en spoedeisend” meer. De bodemwater gevolgen komen ten laste van het Waterschap de Dommel en de buurtbewoners.
  4. Gevolg van deze misleiding is dat voor het grondwaterdeel, wat foutief is vastgesteld, nu het Bevoegd Gezag na 2008 niet meer naar dit risico onderdeel hoeft te kijken. Dit is zeer bijzonder voor een voormalig gasfabrieksterrein, waarbij nu ook in actuele onderzoeken een aantal gashouders is “verdwenen”, zeker wanneer men dit vergelijkt met alle andere situaties in Nederland.
  5. In de 1e helft 2010 vindt noodgedwongen de verkoop van Endinet plaats naar Alliander. Gemeente Eindhoven lijdt een zéér groot miljoenen verlies.
  6. Gemeente Eindhoven koopt een deel van het vervuilde gasfabrieksterrein terug en stelt verkoper vrij van saneringsverplichting. Het toenmalig college bestaande uit PvdA, CDA en SP doet aan de Raad de belofte het gehele terrein te saneren. Na de deal blijkt dit een praatje van niks voor de Raad te zijn geweest. Er is geen saneringsbudget.
  7. Een ander deel van de Endinet vastgoedtransactie vindt 2 dagen later plaats, nadat de Raad eerder werd geadviseerd en besloot slechts een deel van het NRE terrein aan te kopen. Dit omdat Endinet en Wooninc in gesprek zijn over het resterende terreindeel en met elkaar tot zaken zouden gaan komen. Deze vervuilde grondprijs stijgt binnen 48 uur met 698%. Partijen maken een deal. Als aandeelhouder casht Gemeente Eindhoven 83,24% van deze deal.
  8. Om dit te faciliteren is in de periode (2007-2010) het bestemmingsplan in de procedure vaststellingsfase aangepast. En wel: aangepast zonder de Raad hierbij actief te betrekken. Dit is contrair op de eerder vastgestelde Ontwikkelvisie voor dit gebied door de Raad in juni 2006 goedgekeurd. Als document werd dit dossierdeel gebruikt bij de Endinet verkooptransacties uit 2010 en had dus in feite geen betekenis. Bouwvolumes worden in dit bestemmingsplanproces geplust en verschuiven. De aanwezige groenstructuur, Ecologische Verbindingszone verdwijnen (deels) uit dit dossier.
  9. In februari 2010 deed de heer van Merrienboer als wethouder in dit college uitspraken om transacties, afspraken te verantwoorden. Verantwoording die niet openbaar is gemaakt, tot vandaag de dag. Ook taxatie rapporten werden niet vrijgegeven. Transparantie, toetsing ontbrak. Het omgevingsgesprek was er niet.
  10. Vervolgens werd de heer Merrienboer na 14-3-2010 ad-interim Gemeentesecretaris en kort daarna Directeur Directieraad van Gemeente Eindhoven. In deze fase werd het bouwplan op de prioritaire projectenlijst toegevoegd, ordentelijk dichtgetimmerd.
  11. In de afgelopen jaren is Stichting Trefpunt Groen Eindhoven (TGE), die stelt de groene belangen van Eindhoven te behartigen, en als primus inter pares fungeert tussen Gemeente enerzijds en burgers/bedrijfsleven anderzijds, niet juist geïnformeerd over dit milieu-, groen-, bestemmingsplan dossier. Het aanbod om te helpen en onderzoek te doen is lachend terzijde gelegd. Dit vond plaats met de omwonenden als getuigen op een voorlichtingsavond in maart 2014.
  12. Wij zijn als burgers nooit gehoord of geholpen door TGE.
  13. Nadat de bouwpartijen in april 2015 met een bulldozer het toen meer dan 5 jaar oude, ontstane natuurgebiedje in de betreffende bouwzone, ook EVZ, tijdens de broedperiode vernietigden, hebben wij de Rijksoverheid laten ingrijpen.
    In juli 2015 is de bulldozeractie herhaald. Weer werd broedsel en jonge vogels vernietigd! Als burgers ontvingen wij nooit een juiste reactie van de Gemeente Eindhoven. Zij deed niets, is één van de betrokken partij(en) die de natuur aan het vernietigen was. De uitvoerende partij beschikte daarnaast niet over het juiste Flora & Fauna rapport wat bekend was bij de Gemeente. Gemeente Eindhoven participeert in dit bouwproject middels een anterieure overeenkomst. De Stichting TGE, waar de heer van Merrienboer in april 2015 directeur van was, heeft toen niet gereageerd. Dit ondanks onze meervoudige oproepen, dagen achter elkaar.
  14. December 2015. Bezwaarmakers hebben via de Raad van State het meervoudige gebrek op het punt EVZ aangetoond. In een ambtelijke mailreactie vanuit de Provincie Noord Brabant op dit dossier wordt een aantal fouten gemaakt. Een omissie is dat de Provincie weet dat het proces van handelen/wijzigen om de Verordening Ruimte 2014 te willen aanpassen, niet het officiële proces doorloopt wanneer dit alleen met de Gemeente wordt afgestemd. Alle wijzigingen van de Verordening Ruimte 2014 hieromtrent zijn door ons gelezen. Gemeente Eindhoven reageerde nul keer in de officiële procesgang.
    Dat dit via een mailbrief uit december uiteindelijk gericht aan de RvS wordt vergeten en wordt ‘rechtgebreid’ door tussen Provincie en Gemeente dit ambtelijk af te handelen, is kwalijk. De te volgen route, procedure hiervoor is namelijk openbaar.
Wij zien dit als een meervoudig gebrek en niet juiste procesgang. Dit alles gebeurt onder de bestuursverantwoordelijkheid van Gedeputeerde de heer van Merrienboer.


Daarom doen ondergetekenden een oproep aan Provinciale Staten, bestuurders, de PvdA, coalitie en overige politieke partijen om juist in deze tijd, waarbij betrouwbaar, rechtmatig handelen en transparantie vaak een mogelijk ongewild discutabele sluitpost lijkt, nu zeer zeker op dit dossier, met de historie zoals hierboven beschreven, wel transparant, compleet en rechtmatig te handelen.

En waarom? Omdat wij dit immers zo met elkaar in dit land, binnen Europa, hebben afgesproken. Wij gaan daar nog steeds van uit.


Wij vertrouwen op een juiste behandeling en zijn in afwachting van uw reactie op zeer korte termijn.

Met vriendelijke groet,


L. Loopstra – Moonen mede namens E. Loopstra


J. Körmeling


M. van Mens


P.J. Struik

maandag 2 november 2015

Meer dan 18 miljoen liter teer...

De balans

De Raad van State zitting van 28 oktober voor het NRE terrein milieudossier is geweest.
Hoe dit ging? Je moet keuzes maken. In de voorbereiding en tijdens het proces.
Of wij het goed hebben gedaan, moet blijken wanneer de uitspraak is geweest.
Zelf had ik de keuze; spreekt mijn advocaat of spreek ik. De advocaat sprak, had een meer technische pleitnota, goed betoog.
Daardoor hoefde ik mijn eigen pleidooi niet uit te spreken.

Om de balans op te maken, onderstaand een samenvatting van een deel dat ik eerder heb ingediend of wilde uitspreken.
Feiten die wij enige weken geleden inbrachten in dit dossier. Bekend bij wederpartijen, waarop niet werd gereageerd anders dan met de mededeling: “Wij hebben het niet ontvangen, het zal nog bij de post moeten zitten..”

Historie-lozen

Het was een aanvulling op het eerdere dossier, dat wij voorafgaand aan de zitting stuurde. Waarbij ik aangaf dat o.a. in 1980 het NRE terrein is schoongemaakt. In opdracht van de Gemeente. Wij beschikken over dit dossier. De bovenste laag grond werd gedumpt in de omgeving. Ook werd grond gedumpt bij het waterleidingbedrijf aan de Aalsterweg.

Het resultaat was: Een schoon en teer-vrij NRE-terrein.
Weet u wat er daarna is gebeurd? Vijf jaar later zat de teer er weer (archief rapport 1986).
Teer beweegt, is mobiel. Teer blijft opkomen tussen de tegels en zandkorrels door. Dossier details die verdwenen..

18.250.000 Liter teer

Wat bleef mij verder bij?
De "vondst" van meer dan 18.250.000 Liter teer in dit dossier.
Hoe dit zit? Ik leg het u uit.
  1. Er was een gasfabrieken productietijd van zo’n 75 jaar.
  2. Er waren veel (gas)fabrieken. Men produceerde per dag 5000 liter teer (bron: archief), 7 dagen per week, 365 dagen per jaar door.
  • Aanname.
Stel dat in de hele geschiedenis (75 jaar, bron archief) de fabrieken 10 jaar op volle productie hebben gedraaid. Vergeet de 75 jaar. Vergeet alle overige vervuilende stoffen (benzine, naftaleen, benzeen, fenolen, olie, lood, etc.).
  • De rekensom is simpel.
5000 L per dag x 365 dagen x 10 jaar = 18.250.000 Liter teer.
  • Een topprestatie.
Een topprestatie is: voor 99% geen fouten maken in je productieproces. Dus 1% morsen.

Eén procent = 182.500 Liter teer in de bodem van het NRE terrein.
Dit is alleen nog maar teer.

Het moeras Eindhoven

Wat wij niet hebben behandeld is een vervuiling op honderd meter diepte van minerale olie. Hoe zit het daarmee?
Provincie Noord Brabant meldt in haar Beleidsnota Bodem: “Eindhoven heeft een minerale olievervuiling op honderd meter diepte.” Honderd meter!
Waar is deze olie-spot exact gelegen?
Misschien kan het Waterschap De Dommel of Brabant Water ons hier meer over vertellen. Gemeente Eindhoven of de ODZOB melden ons niets.

Gelukkig is het NRE milieudossier minder complex.
Vanuit het grondwater, beek de Laak, rivier De Dommel stroomt alles naar de Noordzee als het niet tussentijds bezinkt. Maar dat is voor andere organisaties. Zaak dus opgelost.

donderdag 22 oktober 2015

Raad van State: vastgoeddossier Picuskade

Vandaag was de zitting bij de Raad van State. Bezwaarmakers hadden 5 minuten de gelegenheid om een toelichting, aanvulling op de situatie van dit dossier te geven. De vervelende zaak waarin wij zijn beland, kwam bloot te liggen. Hieronder één van de vier uitgesproken teksten.
 
 
Inspraak P. Struik dossier bij RvS Picuskade 201505045 1 R6

Raad van State, Den Haag, 22 oktober 2015
 

Geachte Raad en aanwezigen,

"Kun jij jezelf in de spiegel aankijken, als je 'het' niet zegt maar voor je houdt"; zei een collega tegen mij, toen wij het over het onderwerp “Picuskade” hadden.

Iedere keer kom ik tot de conclusie dat dit niet zo is. Ik kan het niet, door het niet te zeggen. Voor mij te houden. Nog steeds niet en hopelijk nooit. Dit betekent dat wij, ik, hier nu sta. Tegenover elkaar. Anders dan dat ik altijd heb willen nastreven in de nieuwbouw en ontwikkel trajecten die er spelen in onze buurt.

We mogen het niet over de historische fouten of fraudes hebben. Dat zullen wij dan ook proberen te vermijden.

Dat schijnt bestuursrechtelijk zo te moeten en is nu ook goed, wanneer: “De Eindhovense politiek namelijk ook eerst met elkaar tot een uitkomst komt. Dit is door mij gevraagd in een brief aan de Raad van 6 oktober jongstleden. De brief welke in dit dossier is toegevoegd. Onlosmakelijk een integraal onderdeel is van het gehele besluitvormingsproces van mijn zienswijze/bezwaar en vervolg.”

Daarom kunnen wij vandaag eigenlijk niet verder. Wil ik de rechter verzoeken, geen uitspraak te doen, zolang de politiek niet tot haar eindoordeel is gekomen. Haar eigen oordeelvorming omtrent rechtmatigheid en onderzoek heeft doorlopen op dit dossier.

Wat opende mijn ogen indertijd?

Dat begon langzaam en startte op 29 augustus 2012. Het eerste moment dat burgers met de Gemeente Eindhoven, Wooninc + haar adviseur Laride om tafel zaten.

Wat mij bijbleef, was de ongekend felle reactie van de directeur van Laride toen het bestemmingsplan proces door ons werd geschetst.
Het tot stand komen van o.a. de bebouwinghoogte de revue passeerde en de kwaliteit van overige eisen. Alles uit de voorontwerpfase van het bestemmingsplan was verdwenen.
Alles dat met de buurten en Raad in 2006 was vastgesteld.

Wat wij niet wisten, was hoe dit vaststellingproces van het bestemmingsplan tot stand was gekomen. Wij waren blond, geloofden in een betrouwbare Gemeente Eindhoven. Nu is dit anders. Helaas.

Desondanks of misschien wel mede daarom blijf ik toch hameren, om een politiek bestuurlijke "change" van handelen te bewerkstelligen.

Dit gaat alleen, wanneer u als rechtscollege die ruimte biedt. Of dat u, de Gemeente Eindhoven met een aanvullende opdracht naar huis stuurt. Dat, of een andere uitspraak is aan u, als verantwoordelijke rechtsorde.

Waarom zijn er tussentijds zoveel vragen aan mij niet beantwoord?
Vragen die wel bij de Uitwerkingsregels horen of daaraan vooraf gingen.

Of in de zogenaamde “samenspraak” fase de afgelopen jaren.
De ‘samenspraakfase’, waarin ik en andere buurtbewoners o.a. met de Gemeente en Wooninc om tafel zaten. Wooninc liet zich vaak vertegenwoordigen door adviseurs.
Alles draait om geleend gezag en afgeschoven verantwoordelijkheid.
Dit was alles helemaal geen begin- of samenspraak proces.
Nul zaken vanuit burgers zijn overgenomen.

Veel vragen in zowel voor - en tijdens de latere zienswijze fase zijn niet beantwoord.

Wel zijn burgers tussen de straatdelen in de wijk in de laatste fase uitgespeeld, doordat Wooninc niet met de buurt wilden spreken, maar alleen met de aanwonenden.
Dit terwijl het geplande bouwwerk vanuit vier buurten te aanschouwen, niet te ontwijken is.

Waarom is er niet gereageerd op mijn inhoudelijke bezwaarpunten in bijvoorbeeld de Watertoets? Een toets die ik vaker controleer in mijn werk bij Rijkswaterstaat.
Een Watertoets met foutieve calculaties.

Waarom heeft men ‘het Keur 2015 Waterschap De Dommel’ niet gebruikt, het lijkt wel genegeerd?
Waarom ondergraaft men bestuurlijke kaders/regels die er gelden voor waterbouwkundige werken, profiel van vrije ruimte geldend voor een A-water, etc.

Waarom heeft de Gemeente Eindhoven niet adequaat gereageerd op mijn verzoek op 8 juli 2015 tot directe stillegging & handhaving, omdat de bouwer in opdracht van Wooninc voor een tweede keer tijdens het broedseizoen jong broedsel en vogels aan het vernietigen was door de resterende vijvers dicht te gooien?

Ik moest de wethouder in gebreke stellen, voordat er werd gereageerd door een eindverantwoordelijk ambtenaar handhaving; de heer Frank.
Hij meldde: “Vanuit toezicht en handhaving van de Gemeente Eindhoven is zij niet bevoegd activiteiten op grond van een eventuele overtreding van de flora en faunawet zaken stil te leggen. Er is een bouwinspecteur geweest en die heeft geconstateerd dat er geen WABO-vergunning plichtige activiteiten werden uitgevoerd.” En zo ging het nog even door.
Men dacht niet aan WABO artikel 2.2.
 
Gemeente Eindhoven heeft geweten dat op 1 juli 2015 jl. de Wet natuurbescherming is aangenomen en haar rol groter is geworden.
Dat dit directe gevolgen had voor het project Picuskade. Zie ook bijvoorbeeld artikel 10.7 uit een omgevingsvergunning.
Daarnaast is met het invoeren van de WABO de natuurtaak bij de gemeenten versterkt.
 
Het is van zeer bedenkelijke aard dat, ik noem dit; “het wegkijken van de Gemeente Eindhoven”, wederom gebeurde. Net nu de nieuwe wetgeving is ingegaan.
 
Dan te weten dat ambtenaren alleen maar uit het raam hoeven te kijken, om te zien dat deze natuur werd vernietigd. Hun kantoor grenst aan dit perceel.

Nadat ik, op mijn vraag aan zowel Gemeente Eindhoven als vanuit Wooninc niet het geactualiseerde Flora & Fauna rapport mocht ontvangen, wist ik genoeg.
De Rijksoverheid zou ingrijpen. Dat is gebeurd.
Wooninc is beboet voor overtredingen uit april 2015. Wij kunnen u deze stukken niet verstrekken en laten toevoegen aan het dossier, maar ze horen er wel bij.

Ook het college zou moeten worden aangesproken. Zij is in gebreke gebleven in het uitoefenen van haar functies op deze onderdelen.

Echter het college zit middels een overeenkomst in dit bouwproject. Deze anterieure overeenkomst die onderdeel uitmaakt van het bezwaarproces, waarna wordt verwezen en die je niet kunt lezen.

Waar ik als burger nooit iets van heb kunnen vinden. Zelfs niet heb kunnen inzien. Op meerdere punten en momenten heb ik niet over een juist dossier kunnen beschikken.

Met als gevolg een aantal vragen:
1. “Is de kade/dijk, Kanaaldijk Noord, (die) begin jaren ’90 onrechtmatig (is) gevuld met zeer vervuilende bodemvreemde stoffen uit o.a. het NRE Gasfabrieken terrein;
2. nu wel of niet verkocht aan Wooninc?
3. Wat heeft dit voor consequenties voor de beleggers die het project Picuskade weer kochten van Wooninc?”
4. Wat betekent dit voor de volksgezondheid?
5. ketenaansprakelijkheid en;
6. de ontstane rechtsonzekerheid?

Hoe ga je bouwen, terwijl je weet dat je zowel op, als direct naast, met extreme vervuilingsbronnen zit, die meer dan 1000 maal de Wettelijke Interventiewaarde overschrijden? Waarden die uit onderzoekrapporten zijn verdwenen.
Grondoppervlak dat zowel in het project Picuskade als het NRE terrein wordt gebruikt. Dubbel dus.

Dit college acht ik verantwoordelijk voor de puinhopen die nu zijn ontstaan.
Nog voordat er is gebouwd.
En dit alles komt door, laten wij het eufemistisch samenvatten;
“Afspraken in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.”

Geachte rechters, aanwezigen, ik wil het hier voorlopig bij laten. Dank u.

zondag 18 oktober 2015

Misleiding, onrechtmatige daad. Brief aan de Gemeenteraad van Eindhoven.

Op 6 oktober jongstleden is de onderstaande brief geschreven en verzonden naar de voorzitter van de Raadscommissie Ruimte & Vastgoed.

Wij hebben begrepen dat de brief is gelezen. Aan het College is gevraagd te reageren.
De onderstaande brief gaat over een bijzonder vastgoed dossier waar al vaker over is geschreven.


Wordt vervolgd.

zondag 4 oktober 2015

Nieuwsbrief 4 oktober 2015: Voortgangsbericht over Picuskade en het NRE-terrein

Beste buurtgenoten, lezers,

Al een lange tijd is er niet gemeld, wat er zoal gebeurt binnen of buiten de wijk de Laak met betrekking tot burgers die zich hebben verdiept in de dossiers “Picuskade” en “NRE-terrein”.

Aangezien er veel vragen komen, zullen wij u zo goed als mogelijk informeren in dit stadium of later.


Picuskade:
-      22 oktober 2015 naar de Raad van State.

Nadat de zienswijzen uit december 2014 van alle bewoners op alle punten begin mei waren afgewezen door de Gemeente Eindhoven, heeft een deel van de bezwaarmakers gezegd eerst door te gaan naar de Raad van State.

Dit betekent dat er weer verschillende bezwaarschriften zijn geschreven door individuele burgers. Een scala van verweer is geformuleerd, iedere burger om zijn/haar eigen moverende redenen.

Belangrijk moment is nu 22 oktober 2015. Die dag staan partijen bij de Raad van State.

Hoe dit verder gaat, zult u mogelijk via de media vernemen, wanneer zij dit interessant genoeg vindt.

Mochten zich nieuwe ontwikkelingen op dit zeer bijzondere vastgoed dossier voordoen, zullen wij ons mogelijk melden. U zult begrijpen, gezien de huidige situatie, dat er nu niet altijd inhoudelijk kan worden ingegaan op individuele vragen.

Wel melden u dat de Algemene Inspectie Dienst met dit dossier bezig is. Ook de projectleider vanuit de Gemeente is gewisseld. Op diverse verzoeken vanuit burgers, middels brieven of WOB verzoeken wordt niet goed gereageerd. Handhavingsverzoeken zijn ook terzijde gelegd.


NRE-terrein:
-      22 september begon de politiek te schaken.
-      Een nieuw bestemmingsplan.
-      28 oktober 2015 naar de Raad van State.
-      Disputen als teervlekken.

Op 22 september jl. heeft de politiek vergaderd over de onmogelijkheid waarin Fifth en initiatiefnemers van het NRE-terrein belanden, wanneer je als nieuwe eigenaar de (rest) vervuiling cadeau krijgt, nadat je met de Gemeente hebt afgerekend. Uniek in Nederland.

De wethouder heeft plechtig beloofd haar morele plicht uit te voeren. De sanering in één keer uit te willen voeren en gaat hier budget voor vragen bij het College.

Er is nog helemaal niets afgesproken. Ook moet de wethouder nadere verantwoording afleggen over de ongebreidelde projectuitgaven, waar geen inkomsten tegenover staan. O.a. de PvdA wil een go/no-go moment gaan bepalen voor het hele NRE-terrein dossier. De politiek wil zelf schaken en niet meer buitenspel worden gezet.

Op de publieke tribune is met ongeloof geluisterd naar de antwoorden en andere uitspraken.
Bij ons is een beeld van chaos, onkunde en wanhoop blijven hangen.  

De zeer brede weerstand die in de Raad is ontstaan over het geklungel en risico’s die nu of in een later stadium worden gelopen, worden door de PvdA, VVD, SP, OAE, CDA, CU en LPF broederlijk gedeeld.
Wij zien de politiek nadenken. Zij gaven een eerste of misschien wel laatste signaal.
 
Een nieuw bestemmingsplan.
Eén dezer weken wordt er voor het NRE-terrein een nieuw bestemmingsplan ingediend meldde de wethouder bijna vrolijk.
Men startte “Utopia” dus zonder regels en wil nu met een bestemmingsplan de weerstand van de burgers gaan breken. Niet bijzonder. Gewoon oud gedrag.
Wat dit verder betekent weten wij nog niet. Waarschijnlijk gaat er weer veel energie verloren in nieuwe procedures die te zijner tijd zullen starten.

28 oktober: de dag van het milieudossier.
Het zogenaamde koepelsaneringsplan dient dan bij de Raad van State. U kunt van ons nieuwe informatie hierover verwachten.
Er wordt momenteel nagedacht, hoe wij dit met de omgeving zouden willen delen om ook een juiste interactie te bewerkstelligen.

"Wat is namelijk participatie?"
Participatie = een goed bestuur en een werkende organisatie.

Disputen met burgers ontstaan niet bij een juiste vorm en/of werking van participatie.

Voor het NRE terrein is dit mislukt en betekent dit, los van de nog te starten nieuwe bestemmingsplan procedure, dat er momenteel disputen tussen de Gemeente en burgers zijn. Te weten voor de gebouwen: 2, 3, 5, 6, 7, 17.

Disputen zijn net teervlekken.
Ze kleven, “stinken” en zijn mobiel. De Gemeente Eindhoven houdt de disputen zoveel als mogelijk klein. Procedures worden gerekt en zeer vertraagd doorlopen.

Uiteindelijk gaan alle procedures wel of niet naar de Rechtbank, wat weer afhangt of burgers wel of niet voldoende zijn gehoord in hun bezwaar.

De huidige bezwaren die door een scala van burgers is geuit, uit allerlei straten uit de buurt rondom het NRE-terrein betreffen punten als; verkeer, parkeren, horeca, overlast, milieu, groen, rechtmatigheid, juridische kaders, inspraak, etc., etc.

Mocht het tot slot nodig zijn, zal met nieuwe informatie over deze dossiers naar buiten worden getreden, richting de buurten en overige belanghebbenden.

Wij vertrouwen erop u hierbij voorlopig volledig te hebben geïnformeerd, namens de verschillende bezwaarmakers op de hierboven beschreven onderwerpen.
 
U mag ons altijd mailen of bellen, wanneer u nog vragen heeft, informatie wilt aanleveren, ons financieel - of met kennis wilt ondersteunen.

Met vriendelijke groet namens de verschillende bezwaarmakers,

 
P. Struik

dinsdag 15 september 2015

Hoe verder met het NRE-terrein? Extra bijeenkomst Eindhovense politiek: 22 september 2015.

STOPT FIFTH-NRE?
In het Eindhovens Dagblad van 29 augustus 2015, staat dat de horecazaak Fifth eind dit jaar stopt. Relaties met het projectteam zijn verstoord. Juridisch, budgettair is het plan niet mogelijk. Geen financier die hierin wil meegaan.

Meer en meer lijkt er aan het oppervlak te komen wat bijna ongeloofwaardig klinkt. De kartrekkende ondernemers, die naar nu blijkt al sinds 2010 hiermee bezig zijn, zijn aan het lijntje gehouden. De kabel, zo sterk als de zwakste schakel, is geknakt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Treurig.


"DE BRIEF..."
Zoals de Werkgroep Picuskade/NRE in 2013 en 2014 ook al voorspelde en uitsprak naar de wethouder en het projectteam: "Als er niet volgens een structuur en planmatige aanpak wordt gewerkt, crasht zo'n complex herontwikkelingstraject."
Iedere keer werd de Werkgroep genegeerd, als 'gekke Henkie' in de hoek gezet. Er is nu dus gebeurd wat wij voorspelden.

Nadat de Werkgroep merkte voor zéér "opportunistische" doelen te worden ingezet, heeft zij zich gedistantieerd en juridisch ingedekt. Op de brief, gericht aan het college, is nooit volledig gereageerd. Feitelijk is de brief nu weer actueel. Naar nu blijkt, lijken Werkgroep als ook de karrentrekkers van Fifth op een soortgelijke manier te zijn behandeld.
Bijna de hele politieke linie zweeg in de zomer van 2014. Men was nog niet zover. De belangen lagen anders. Burgers tellen anders, dan partijen die geld moeten genereren.


HISTORIE IN 5 MINUTEN.
Daarna volgde het inspreken in de Raadscommissie Ruimte & Vastgoed op 26 augustus 2014.
In 5 minuten passeerde de zwarte gasfabrieken en NRE speculatieve historie. Er werd tot slot een zeer giftige vloeistof getoond die zich verspreidt door de bodem in de buurt.
Er werd er een hulpvraag aan de politiek gesteld, die de politiek niet herkende.
"Help ons! Wees transparant. Eerlijk, volledig. Herstel de verschillende tekortkomingen nu het nog kan!"
Weer zweeg een grote groep politici. Burgers, buurten waren weer niet relevant.
Of was het onkunde, angst? Iedereen had zo zijn redenen om wel of niet te reageren. Dat is politiek. De ene dag ben je de held, het volgende moment schopt men je in de teerput en word je met pek en veren weggestuurd.


DISPUTEN, GELD EN VERSPILLING.
Ondertussen zijn er afgelopen jaar allerlei disputen met burgers ontstaan die de politiek niet kent. De verbondenheid is op meerdere fronten uitgehold en grotendeels weg.

Picuskade & NRE; het is verworden tot een (t/b)eerput dossier.
Eén zeer complex dossier. Ze zijn gelijkwaardig. Door de zwijgende politiek van afspraken, het niet adequaat handelen, is naar het lijkt nu veel beschadigd of zelfs geklapt.
Ambtenaren met kennis van zaken, zijn gesteld voor een onmogelijke opdracht. Dat leidt er toe dat rechters mogelijk gaan oordelen.
Nog meer geld zal er worden verspild en verdere schade wordt aan partijen berokkend. Zonde.


ROERT DE POLITIEK ZICH? 
Ondertussen begint de politiek van links tot rechts na te denken. Het (t/b)eerdossier staat op het vuur. Partijen gaan vragen stellen. Erg laat, maar nog niet te laat. Zie het artikel uit het Eindhovens Dagblad van 1 september 2015.
Vervolgens op 10 september 2015.
Een opinie artikel, eerste reactie vanuit de politiek / Henri van Abbe Stichting: Opinie - Visie op prachtig gebied NRE-terrein in Eindhoven ontbreekt.

Gelijktijdig op 10 september 2015 een tweede opinie artikel, reactie vanuit de professionele herontwikkelingshoek voor oude industrieterreinen: Opinie - Herontwikkeling van NRE-gebied in Eindhoven complex en diep tragisch.


HOE NU VERDER? DINSDAG 22 SEPTEMBER 2015.
Op dinsdag 22 september van 16.30 tot 18.00 uur is er een extra openbare vergadering in het Stadhuis van de commissie Ruimte & Vastgoed. Onderwerp: NRE.

Zie: www.eindhoven.notudoc.nl hier vind je de agenda en alle politieke vragen die zijn gesteld door de PvdA, D66, VVD, CDA en OAE. Geen misselijke vragen.
Wij zijn benieuwd hoe het verder gaat.

Wil je weten of en hoe de politiek echt reageert? Kom luisteren. Spreek politici aan. Politici zijn mensen en zij leren ook. Ons geloof is nog niet helemaal weg.

woensdag 22 juli 2015

NRExit. "Eigen politici eerst!"

De kreupele en blinde banen zich een weg over het NRE terrein.
Kreupel als hij is, blijft die aan de teer plakken. Teer dat tussen de straatstenen omhoog komt. Uniek in Nederland.

"Komt door de warmte", zegt de blinde. "Dat zei die Wethouder op het stadhuis van Eindhoven in 2014. Iedereen gelooft haar natuurlijk. Ze hangen bedwelmd aan haar ..."
"Ja, ja, zo is het wel genoeg", zegt de kreupele. "Ik ben visueel ingesteld!"


Vloekend probeert hij zich los te wrikken door woest naar links en rechts uit te halen. Niet dat dit helpt.
Natuurlijk niet! Wat dom!
En redelijk middendoor? Tja dat lijkt altijd al onmogelijk te zijn..

De blinde is middendoor abrupt tegen een nieuw soort bestuurlijke Derde Wereld Oorlog bunker gelopen en ligt uitgeteld op het onkruidloze midden van het NRE terrein.
Een goedkope restpartij van tegels belemmert de doorgang.
De design bunker is afgedekt met 'schoon zand' en wat uitgedroogd groen.

Zoekend naar de blinde geleide stok en deze niet meer kunnen vinden, laat de kreupele de blinde in het ongewis.

"Eigen politici eerst", sist hij binnensmonds.
"Jij? Je bent kansloos in je politieke ambities", zegt de blinde, die een ultra scherp gehoor heeft.
De kreupele gebruikt ondertussen de blinde geleide stok om zich te bevrijden uit de alles omvattende, eindeloze berg teer die alles verlamt.

De teervelden van Eindhoven. Het opnieuw delven is de oplossing van het huidig financiële gebrek.
In eerdere tijden werd er 5000 kilo per dag geproduceerd. Dag in dag uit. Jaar in, jaar uit.
Dus in de bodem hier, wil het wel omhoog komen in deze omgeving.

De kreupele tikt met de stok de blinde op zijn rug.
De blinde ligt nu half zoekend in het nieuwe brandhout.
Iets dat de Gemeente Eindhoven verkoopt als 'robuust groen'.
Een mooi gesubsidieerd verspillende boodschap. Wel één die goed bekt in een pillen slikkende gemeenschap die zegt duurzaam te leven.

Bevrijd uit de benarde posities op het NRE terrein, van pek en alle veren ontdaan, worden de nieuwe routes bepaald.
De doelen zijn helder. Wat er gaat gebeuren, is voor later. Ondanks dat later al lang is begonnen.

Eerst gaan de buurten op vakantie. Bruisende 'nieuwe' energie opdoen. U hopelijk toch ook?

Wij wensen u een fijne vakantie. Zonder teer op het strand.